Renovace laku, strojní leštění a korekce laku

Na startu si pojďme udělat jasno v terminologii. Jaký je rozdíl mezi těmito pojmy, jak spolu souvisí?

  • Strojní leštění je nástroj (případně jeden z nástrojů) pro renovaci laku a detailing. Dalšími nástroji renovace laku jsou broušení laku nebo retuše.
  • Broušení laku probíhá extra jemným lakýrnickým brusným papírem ručně nebo strojně. Není nutné k němu přikročit ve všech případech.
  • Korekce laku se říká prvnímu kroku strojního leštění, kdy se používá nejvíc abrazivní kombinace pasty a kotouče. Cílem je odstranění škrábanců.
  • Retuše je vyplnění defektů na laku o malé ploše, které jdou až do podkladového materiálu nebo základové barvy. Typicky jsou to tečky od kamínků na přední části vozu.
  • Renovace laku je tedy komplexnější postup zahrnující strojní leštění, případně broušení a retuše laku.
  • Detailing automobilu je velmi pečlivé čištění, renovace a ochrana všech součástí automobilu za účelem zvýšení jeho hodnoty a udržení perfektního stavu na dlouhou dobu, jehož součástí může být leštění nebo renovace laku – podle toho, jestli to na konkrétním autě je nebo není potřeba.

Princip leštění laku

Spočívá v tom, že se pomocí dále popsaných nástrojů odbrušuje mikroskopická vrstva z povrchu laku. Tím se vyrovnává jeho povrch a mizí mikroskopické povrchové nerovnosti, nejčastěji škrábance.

Čím se provádí leštění laku

Pomocí leštičky, lešticích kotoučů a lešticích past.

Rozdělení leštiček podle pohybu unašeče:

  • rotační – točí se
  • orbitální/excentrické – vykmitává do stran
  • DA (dual action) – točí se i vykmitává současně

Velikosti leštiček:

  • klasická
  • mini
  • nano

Lešticí kotouč (angl. pad) je vyroben z pěny/buničiny o celé škále různých tvrdostí, tvrdší jsou více brusné, měkčí jsou více leštící nebo aplikační. Mohou být na povrchu ploché nebo mít strukturu, některé speciální mají ještě na pracovní ploše jiné materiály jako mikrovlákno nebo vlnu.

Past je taky celá škála od nejvíc brusných po nejvíc lešticí.

A pak jsou tu mikrovláknové utěrky na odstraňování zbytků past z povrchu.

Pro koho je vhodná renovace laku

Leštění rozhodně není (jen) o drahých luxusních nebo sportovních autech! Leští nebo si nechávají leštit lak všichni nadšení majitelé aut, kteří je chtějí mít v krásném stavu a zachovávat jejich hodnotu. Stejně tak renovace laku není jen o veteránech, což je častá představa laiků. Renovace laku jsou činnosti vedoucí k navrácení poškozeného laku do co možná nejlepšího stavu. A leštění je hlavním z nich. Už dva až tři roky staré luxusní auto, se kterým například majitel pravidelně jezdil do automatické myčky, může mít tímto a dalšími vlivy tak výrazně poškozený lak, že vyžaduje renovaci (vyleštění, detailing…). Drobné poškrábání laku je běžný jev, který některým lidem vadí a některým vůbec. Takže je to o vztahu majitele k jeho autu. Dále jsou tu praktické důvody – například je vhodné uvést lak do co nejlepšího stavu před aplikací keramických povlaků, nebo majitel potřebuje auto co nejlépe prodat.

Strojního leštění – co od něj čekat a co ne

Od správně provedeného leštění/renovace lze očekávat vyhlazení povrchu, zvýšení lesku a sytosti barvy, odstranění jemných vlásečnicových škrábanců (swirls) a hologramů, odstranění zmatnění a povrchové oxidace laku. To vše bez dalších nežádoucích jevů. Neodstraní však hluboká poškození, která jsou skrz celou tloušťku laku (vrchní ochranné vrstvy). Tyto lokální výraznější poškození laku jdou v některých případech opravit retušovací tužkou s namíchaným lakem s odstínem barvy auta. U ještě výraznějších, plošnějších poškození nebo tam, kde je i díl karoserie narušen, už pomůže jedině lakovna. Je potřeba posoudit, na co ještě leštění laku stačí a nemít nereálná očekávání. Ale s tím vám každý dobrý detailer poradí – my v Degaso tato posuzujeme stav laku a doporučujeme zákazníkům ideální postup běžně.

Vše o laku – vrstvy

Mluvíme zde stále o laku a je třeba vědět, že lak je pouze nejvrchnější vrstva na karoserii auta. Máme tedy díl karoserie, který je z plechu, plastu, karbonu, hliníku. První vrstva nástřiku je základová barva (zpravidla bílá), případně ještě plnič. Další vrstva nebo vrstvy jsou barva a vrchní vrstva je čirý bezbarvý lak. Leští se tedy pouze ta vrchní vrstva laku a jakékoliv poškození hlouběji než do laku již leštěním nespravíme.

Druhy poškození laku

Poškození způsobené provozem – záseky od odletujících kamínků nejčastěji v předním nárazníku, čele kapoty a bočních prazích, záseky ve dveřích od cizích aut na parkovištích, škrábance od větví nebo keřů při jízdě mimo zpevněné cesty apod.

Poškození způsobené nesprávným čištěním – někdo to neslyší rád, ale většinu drobných škrábanců na laku způsobuje nesprávné mytí nebo čištění auta. Druhým faktem je, že drtivá většina majitelů aut si lak nevhodnou údržbou poškrábou sami. Jedná se zejména o: automatické myčky, kartáče na samoobslužných myčkách, vlastnoruční mytí houbou, čištění nasucho, jakékoli mechanické drhnutí odolných nečistot apod.

Poškození nedostatečnou údržbou – existují kontaminace laku, které je vhodné pravidelným mytím zavčas odstraňovat, jedná se o zbytky hmyzu, ptačí trus, pryskyřice ze stromů atd. Obsahují kyseliny, jež při dlouhém kontaktu s lakem naleptávají povrch a může dojít i k poškození v celé jeho tloušťce. Také polétavá rez, která oxiduje na povrchu laku, jej postupem času narušuje do hloubky a může dojít až k plechu samotnému.

Strojní leštění – co se může pokazit?

I když na leštění není nic složitého, je co pokazit! Při neodborném leštění může v extrémním případě dojít k nevratnému poškození laku – buď probroušení celé jeho tloušťky až do barvy, nebo spálení příliš vysokou teplotou vzniklou při leštění. Při korekci laku nejabrazivnější pastou je třeba dávat pozor na hrany a vypoukliny dílů karoserie, které jsou náchylnější k probroušení, protože zde korekce probíhá rychleji než na ploše. Během leštění se povrch zahřívá, což je přirozené a dokonce žádoucí k tomu, aby korekce probíhala, jak má. K tak zvanému „propálení laku“ dojde vznikem příliš vysoké teploty mezi povrchem a kotoučem. Obě popsaná rizika jsou způsobená nesprávnou technikou práce a správnému profesionálovi se prostě nestanou.

Profesionál versus DIY

Jestliže se člověk jako amatér nadšenec pouští do leštění vlastního auta sám, je vhodné si předem zjistit co nejvíc informací o správném postupu, technice, výběru pomůcek. Při výběru profesionála, na kterého se obrátit, bych doporučoval najít si jich v okolí několik, zavolat jim nebo navštívit a poptat se, jak to dělají. A nejlépe kouknout po nezávislých referencích.

Příprava laku před leštěním

Kriticky důležitá pro perfektní výsledek leštění je příprava laku před leštěním, a to jeho dokonalé vyčištění od všech volných i usazených, viditelných i neviditelných nečistot. Nestačí pouze auto detailně a pečlivě umýt a vysušit, to je pouze jeden z mnoha kroků. Mytím se odstraní volné nečistoty jako prach, pyl, bláto, sůl, mastnota atd.

Na laku se vyskytují v různém množství i znečištění, které nelze odstranit pouhým mytím. Typicky se jedná o polétavou rez, asfalt, uschlé zbytky hmyzu, pryskyřici ze stromů. Tyto odolné nečistoty usazené v laku se postupně odstraňují speciálními čističi, co možná nejšetrnější cestou. Mezi profesionály tomu říkáme chemická dekontaminace laku“.

V některém případě alternativou, v některém případě dalším krokem přípravy, je „mechanická dekontaminace laku“. Ta se provádí pomocí clay bar a clay lube. Clay je hmota podobná plastelíně, kterou se pomocí lubrikace jemně klouže po povrchu. Funguje to tak, že clay do sebe zachytává nečistoty z laku. Již takto připravený lak velmi prozáří vzhled auta… a nyní se začíná konečně leštit.

Ochrana laku po vyleštění

Po dokončení leštění nebo renovace laku je velmi žádoucí zachovat parádní stav co nejdelší dobu. Proto se hned poté aplikuje zvolená forma ochrany laku. Vosk přírodní nebo syntetický, glazura, sealant, nanopovlaky, keramika, folie – šechny se dají v jedné či více vrstvách aplikovat, některé i kombinovat mezi sebou. Liší se výdrží, cenou, náročností aplikace. Všechny je třeba časem obnovovat, aby byl lak chráněn před okolními vlivy konzistentně.

Výsledek ale stojí za to. 

 Chcete poradit s renovací laku? Nebo to rovnou necháte na nás?